vrijdag 7 oktober 2011

Recessie: inflatie, beleggen, investeren of sparen

TERUG NAAR INHOUD
Eigenlijk kan ik het woord recessie niet meer horen, misselijk word ik ervan. Maar ook al lijkt het anders, ook ik moet er aan geloven. Het vervelende is alleen, zolang we het blijven roepen durven we al helemaal niets uit te geven. Net op het moment je weer een beetje vertrouwen krijgt in de economie en je overweegt iets duurs te kopen dan is het weer het gesprek van de dag. Kijk het is ook een heel dubbel gevoel, als ik sommige luxe glossy's opensla en ik zie daar herenschoenen instaan van € 30.000 (ja de nullen kloppen)dan denk ook ik "Gatverredamme, zijn er mensen die dat uitgeven aan schoenen?" Nou zullen andere mensen dat ook weer van mij vinden als ik een paar schoenen koop van € 300, dus de pot verwijt de ketel maar dat zijn toch nog andere bedragen. Laten we wel wezen, deze mensen hebben om schoenen van € 30.000 te kunnen kopen wel ook hetzelfde bedrag aan inkomstenbelasting betaald. Tevens, uitgeven is goed voor de economie. Dus allemaal, als je het hebt: geef het uit.
Vandaag is de inflatie alweer gestegen naar 2,7% Ik moet het zelf even nakijken maar volgens mij krijg ik minder rente op mijn spaarrekening. Doodzonde dus. Maar aangezien mijn spaargeld eerst allemaal in aandelen zat bij de ABNAMRO is het geldbedrag meer dan gehalveerd. Ja en in wie zijn zak zit mijn geld nu? Goed vloeken en vooral weer doorgaan. Maar van alle schrik doe ik nu wat ik niet moet doen: sparen. De inflatie gaat nog meer stijgen, dus wordt mijn geld minder waard.
Aandelen: Ik ben heb nooit het vertrouwen in aandelen verloren want aandelen zijn ministukjes eigenaarsbewijs van een bedrijf. En dat zou als ondernemer raar klinken. Ik heb namelijk ook vertrouwen in de groei van mijn eigen bedrijf. De beautybusiness stijgt 6% per jaar (zeggen ze) Laten we eens wat dichter bij huis kijken, we doen nog steeds boodschappen, AHOLD, Unilever. Kijk naar de producten die je koopt, daar kun je dus gerust aandelen van kopen. Ik heb alleen niet zoveel vertrouwen meer in de vermogingsbeheerders....die hebben namelijk wel hun zakken gevuld terwijl ik een vermogen verloor. Voor elke verkoop en/of aankoop transactie worden er transferkosten in rekening gebracht. Waar zijn de vermogensbeheerders die een % van de winst krijgen. Verdienen terwijl je slecht werk levert, in welk beroep kan dat nog? Gelukkig kun je tegenwoordig zelf aan de slag, tenminste als je er tijd voor maakt. Ik neem je de komende tijd mee in mijn beslissing mijn spaarrekening op te heffen en op een andere wijze te gaan beleggen. Nu hebben aandelen mij niet veel geluk gebracht, in de duurste tijd ingestapt en in de slechtste tijd eruit. Zeker is het feit dat je maar keuze hebt uit 2 smaken: aandelen of stenen. Aandelen wil ik zelf regelen, dit kan bij Binck, Alex.nl of beursgenoten.nl Ik hou je op de hoogte hierover.
Goud is in barre tijden altijd een goede investering gebleken. De goudprijs staat nu torenhoog, ja beetje te laat dus om nog met goud te verdienen. Onroerend goed: Mijn vader zei altijd "hoe dan ook stenen nemen ze je nooit af, deze kunnen niet failliet" Nu is het natuurlijk heel zuur als je in een dure tijd een pand koopt en je moet gaan verkopen nadat de huizenmarkt is ingestort. Nog zuurder is het natuurlijk als je hypotheek hoger is dan de verkoopwaarde. Maar nu is het wel het moment om te kopen. Heel veel goedkoper gaat het niet worden en stenen stijgen altijd op lange termijn, wat er ook gebeurt. Vraag maar aan je ouders wat hun eerste huis heeft gekost. In de jaren 80 hebben we ook een flinke recessie gehad die huizenprijzen zijn nu verveelvouldigd. -
Ik ga er eens een nachtje over slapen, binnenkort de buit tellen en een verdeling maken voor stenen, aandelen en een kleine noodfonds voor calimiteiten. Het huis zal aangekocht worden in het buitenland dus ik neem je mee naar de zon en vertel je al min belevingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen