zaterdag 8 oktober 2011

Racefietsen voor petite vrouwen

TERUG NAAR INHOUD
Mijn eerste racefiets kreeg ik toen ik naar de middelbare school ging. We woonden in De Bilt aan het Boetzelaerpark en mijn dagelijkse tochtje zou naar Domstad Utrecht zijn. Ik was nogal een opvallend grietje dus daar hoort een idem dito fiets bij. Het werd een knalgele Union racefiets. Op een dag zat ik voor het raam toen ik mijn 10 jaar jongere broertje voorbij zag sheuren op mijn gele racewagen maar toen ik opsprong was het te laat. Er stonden hele dikke eiken in de straat. Een bloedneus en een slag in mijn wiel.
Als twintiger kocht ik een Gigant. Mijn toenmalige vriend Rutger kocht ook een racefiets (toen was ik nog heel volgzaam) We maakten lange tochten, door de weilanden richting Houten en naar de Loosdrechtse plassen staan nog helder in herinnering. Het lengteverschil tussen ons maakte het eigenlijk onmogelijk op gelijk niveau op tempo te kunnen gaan, 1.68 m en 1.90 m
Vrij snel daarna werd ik verliefd op een paard en ging mijn stalen ros op stal. De Gigant ging wel mee met de verhuizing en heeft bijna twintig jaar in de garage gestaan. Tot deze zomer er een geweldige behoefte ontstond om de racefiets te pakken. Mijn (nieuwe) vriend John poetste hem op en heerlijk de wijde wereld in. De fiets ging zelf mee naar Frankrijk. Hij fietst heerlijk dat wel maar dit is wel een heel leuk moment om uit te kijken naar een nieuwe racer.
Als je 1.68 bent stuit je al snel op een probleem. Bijna alle racefietsen zijn te groot. Je hebt ook damesuitvoeringen maar ik heb mij door kenners laten vertellen dat de ontbrekende herenstang ten koste gaat van de stijfheid. Toen kwam ik er ook nog achter dat mijn Gigant zelfs te groot voor mij is. Als je jouw zadel op zijn allerlaagst moet zetten is je fiets zeker te groot. Ik ga je de komende tijd meenemen in mijn zoektocht naar de beste racefiets voor kleine vrouwen. Ik ga ook op zoek naar antwoord op al mijn vragen: Wat is een goede fiets, welke materialen, welke merken, prijzen, stijfheid, de maat meten.
Ik heb natuurlijk al een klein beetje gekeken, Scott heeft kleine maatjes en het Italiaanse merk Kuota (mooi!) Het zijn wel kleine maatjes voor grote prijzen maar, boedmooie lichte (7kg) fietsen. Ik ga op zoek naar de beste en mooiste fiets: binnenkort hier meer, met foto's, websites en misschien zelfs een you tube filmpje.

2 opmerkingen:

  1. Dat je ouder wordend niet meer past op je geliefde fiets, is vervelend maar ook gebruikelijk. Met 1m68 is er nog keuze te over, maar de handel koopt niets in kleine maten. Het echte probleem begint bij 1m59 en kleiner. Emma Pooley is 1m57, evenals Daphny van de Brand en Fabiana Luperini. De laatste heeft het grootste deel van haar carrière op fietsen met kleinere wielen (571mm) gereden, de franse maat 650C. In Frankrijk staan die zo in de winkel. In Nederland afwezig. Je kunt 700C frames - met 622mm wielen niet kleiner en kleiner maken. De verhoudingen zijn dan zoek. Je voeten stoten tegen het voorwiel enz, enz. Ga ook eens te rade bij Kerry Litka (1m50).
    Ben benieuwd naar je bevindingen. Mijn jarenlange ervaring leert: het is bijna onmogelijk om passende fietsen voor kleine vrouwen te vinden/bouwen. Zeker in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Orbea heeft momenteel het "kleinste" aanbod. Ook in 650C.

    BeantwoordenVerwijderen