vrijdag 27 mei 2011

Spreekbeurt voor kinderen over gezonde voeding

COLOFON  BEAUTY  MODE  MUZIEK  REIZEN  UITJES  CULINAIR  MIND  AFSLANKEN  SPORT  WONEN  KIDS&PETS  BUSINESS CLASS
Hieronder staat een samenvatting van de spreekbeurt van mijn zoon Max die toen in groep 7 zat. Eigenlijk vind ik dat informatie over gezonde voeding in het lesprogramma zou moeten zitten. Als je kinderen hebt, gebruik dan onderstaand ook als spreekbeurt, nuttig en leuk. Max liet een bord met stukjes rauwe brocoli rondgaan op te proeven, dat bord was bijna leeg. Verder had Max nog groene thee mee, hij kreeg een 9+. Wie volgt?


De schijf van vijf

De vijf regels van de schijf van vijf zijn

1. Eet gevarieerd dus veel verschillende dingen
2. Eet niet te veel en beweeg een uur per dag
3. Minder verzadigd vet (is dierlijk vet zoals roomboter en het vet in vlees) Olijfolie is supergezond, dit is plantaardige olie
4. Veel groente, fruit en brood
5. Veilig, dus let op de datum en dat je koelkast koud genoeg is.

De koelkast moet onder de 7 graden zijn. De datum op bijvoorbeeld ham klopt niet meer als je het pakje open hebt gemaakt. De ham moet je binnen 2 dagen opeten. Ook moet eten altijd afgedekt worden.

De motor in je lichaam
Als je niet ontbijt dan denkt je lichaam dat er geen eten meer komt. De motor wordt in een lage versnelling gezet. Er zal dus weinig energie verbranden. Ook kun je hierdoor moe zijn. Als je dan gaat lunchen zal ook dan je lichaam je eten zoveel mogelijk proberen op te slaan als vet om een reserve te hebben bij honger. Dit is al in de mens aangelegd, in de tijd dat de mens ontstond. Dit is natuurlijk heel slim in oorlogstijd. Je moet dus altijd goed ontbijten. Als je sport gaat ook je motor harder lopen. Zit je na het sporten achter de tv dan blijft je motor nog uren hard draaien. Bovendien maakt je lichaam blijheidsstofjes aan in je lichaam als je sport. Eet 3x per dag en maximaal 2x per dag een tussendoortje.

Milieu en eten. Vlees is slecht voor het milieu. Om 1 kilo koeienvlees te kunnen eten moet de koe eerst 10 kilo gras eten. Ook is hun ontlasting slecht voor de natuur door het hoge gehalte aan amoniak. Een koe maak per jaar 8 kilo amoniak. Dit is een giftige stof.

Omdat de wereldbevolking groeit zoekt men naar nieuwe voeldselbronnen. In andere landen is het normaal om insecten te eten. Bijvoorbeeld: Om 1 kilo sprinkhaan te kunnen eten is 1 kilo gras nodig (dit was bij de koe 10 kilo) Sprinkhanen zijn te koop bij de Sligro, dit is een groothandel waar restaurants en bedrijven alles kunnen kopen.

Verder is het beter voor het milieu eten te kopen dat in eigen land wordt verbouwd of gefokt.  Een biefstuk uit Mexico of een aardbei uit Spanje moet eerst heel wat vlieguren maken voordat deze op jouw bord ligt. En een vliegtuig is slecht voor het milieu.

Drinken

Water en groene thee zijn het gezondst. In groene thee zitten bijzondere stoffen waardoor foute cellen kunnen worden vernietigd. Groene thee beschermd tegen kanker, net als rauwe brocoli doet. Ook beschermd groene thee tegen de schadelijke stralen van de zon.

Frisdrank is slecht voor je lichaam. De prik dat heet koolzuur is slecht voor je tanden. Er zitten ook vaak kleurstoffen in en veel suiker.  Sinassappelsap is wel gezond voor je lichaam maar maakt ook je glazuur zacht. Het is belangrijk een uur te wachten met tanden poetsen nadat je een zure drank hebt gedronken of een appel hebt gegeten.

Een gezond gewicht kun je uitrekenen met de BMI, bmi dat staat voor.body mas index
Dit kun je berekenen op www.cz.nl/bmi-meter-voor-kinderen Je vult je leeftijd, lengte en gewicht in.

Calorien
Eten heb je nodig als brandstof. Eet je meer dan je verbrand dan kom je aan. Een topsporter kan dus meer eten dan iemand die de hele dag op kantoor werkt. Als je 7000 calorien eet dan kom je 1 kilo aan. Per dag mag een vrouw 2000 calorien, een man 2500 calorien en een kind ongeveer  1500 tot 2200 afhankelijk van de leeftijd en lichaamsbeweging. Een appel is 50 calorien, een gewone boterham 80, een geroosterde 40 en een hamburger 300.

Vitaminen en mineralen

Vitamine C is de bekendste, deze zit in de sinasappel. Deze houdt je fit en zorgt dat je niet verkouden wordt. B zit in melk en en zorgt voor een goed humeur en het mineraal calcium zorgt voor sterke botten. Vitamine A zit in worteltjes, dat is goed voor je ogen. Welke vitamine vergeten wordt te slikken in de winter is vitamine D. Deze is heel belangrijk voor je weerstand. Vitamine D zit in vette vis. Als je deze vis 3x per week eet hoef je geen D te slikken. Mensen met een bruine huidskleur hebben de dubbele dosis vitamine D nodig. Vitamine D houdt je ook slank. Je lichaam kan dan weer een stofje maken, leptine die daar voor zorgt. Ook voldoende slaap schijnt te zorgen voor een slankheidsstofje.


Bijzonder gezonde eet weetjes,

Cacao is supergezond, dus is pure cholade een gezonde traktatie. Zo zijn walnotenten voorzien van anti-oxydanten (beshermstoffen) en rode druiven bevatten reservatol. Pindakaas bevat wel veel calorien maar ook veel vitamine e.

In China zijn ze met stokje gaan eten omdat ze al het eten in kleine stukjes sneden, dan was het sneller klaar. Ze eten daar veel vis, rijst en groenten. Door de kleine hapjes kauwen ze ook goed. Opvallend is dat de Chinezen en andere Aziaten erg slank zijn en zelden last hebben van hartproblemen. Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer een Cinees verhuist naar Amerika hij net zo wordt als elke andere Amerikaan qua gezondheid.

Eten moet je leren, het is niet eenvoudig om direct iets nieuws lekker te vinden. Het blijkt uit onderzoek dat je wel 10 keer iets geproefd moet hebben (10 dagen steeds een hapje) Daarna schijn je het lekker te gaan vinden.

Aanvullende informatie is te vinden op http://www.slankboek.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen