vrijdag 27 mei 2011

Jamie Oliver zet zich in voor gezond eten op scholen



Ik heb tot mijn 15e geen groente gegeten. Verder wel heel gezond qua fruit, vis en veel wild. Dus het junkfood kwam er niet in en van chips en cola wist ik het bestaan niet eens af. Op mijn 15e kreeg ik een vast vriendje en at bijna elk weekend bij zijn ouders. Heel vervelend en genant als je dan niets lust. Ik was toen vrij verlegen bij volwassenen dus ik at alles en zei vol overtuiging dat alles heerlijk was.

Juist doordat ik van thuis uit geen dwang heb gekregen om alles te eten vind ik alle groenten nu heerlijk, ik eet zelfs meer dan 3 ons per dag, zelf als lunch. Een vriendin van ons mocht pas van tafel als ze alles op had. Zij eet nu bijna geen groente.

De kinderen van nu hebben het veel zwaarder dan toen ik kind was. Het aanbod van slecht eten is enorm. Je wordt zelfs omgekocht om ongezond te gaan eten (Mc Donalds) Ook ouders hebben niet altijd in de gaten of het product wel gezond is want je wordt misleidt (wit brood waar bruin in zit is natuurlijk de grootste onzin)

Jamie Oliver zet zich in voor kinderen op scholen waar ze ook warm lunchen. Eerst aten ze kalkoenworstjes, friet of sommige kinderen aten altijd alleen witte pasta of rijst.
In het ziekehuis vertelde een internist dat er kinderen waren die zo weinig vezels aten dat ze niet meer naar de wc konden en uiteindelijk zo ziek waren dat ze hun ontlasting uitkotsten.

Jamies Olivier probeerde eerst met zachte dwang de kinderen te laten eten. Als je ongezond wilde eten moest je dat buiten je klas doen. Ze werden verstoten uit de groep en de kinderen die wel gezond wilde leren eten werden beloond. Het werkte niet.

Wat werkt wel?
De ultieme uitkomst om kinderen te leren eten is: Neem ze mee met boodschappen doen. Laat ze zelf groente uitzoeken maar ook klaarmaken. Het bij het eten maken betrekken is erg belangrijk.
Verder werkt het uitstekend te laten zien waarom bepaald eten ongezond is: Wat zit er in, juist afval!
Dit is te zien in onderstaand filmpje.

Vanmiddag vertelde Jamie Oliver zijn ultieme conclusie van zijn bevindingen:
De regering heeft koste noch moeite bespaard om met choquerende beelden te laten wat alcohol en roken met je doet. Dat zouden ze ook moeten doen met ongezond eten. Het choqueren blijkt te werken.

Helemaal mijn idee (echt een topgozer die Jamie Oliver) Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan:
Verplicht voedingsvak op school (vanaf 4 jaar) en waarschuwingssticker op ongezond eten.

Verder heb ik nog een spreekbeurt voor je, voor als je kinderen hebt: Klik hier
Het filmpje moet je echt even (met je kinderen) kijken, echt je eet geen kipnuggets of worstjes meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen